DataLife Engine > Леонид Чуприй > Перший місяць Президента Януковича

Перший місяць Президента Януковича

Перший місяць роботи Президента України Віктора Януковича. Все тільки починається

Перший місяць Президента ЯнуковичаМинає перший місяць діяльності Президента України Віктора Януковича на своїй посаді. З перших днів своєї роботи новообраний Президент України задекларував своє прагнення до вирішення ряду важливих завдань. З однієї сторони зберігати стабільність і порядок в країні, а з іншої забезпечити покращення стану соціально-економічного життя України, що неможливо без проведення відповідних реформ. Слід відзначити, що він отримав у спадок країну з досить невтішними економічними та соціальними показниками. За рівнем бідності Україна займає одне з перших місць у Європі – 28% населення України знаходиться на межі бідності (в Європі цей показник 17%).Офіційний рівень безробіття у 2009 році – 8,6% активного населення, не офіційний - набагато більший. В 2009 році рівень злочинності виріс на 13% порівняно з 2008 роком. Рейтинг корупції України -118 місце (із 179) поряд з Малі, Малави і Беніном. ВВП України в 2009 році -114 млд доларів, порівняно з минулим роком падіння склало близько 15% - один з найгірших показників серед країн Європи.Державний валовий борг України досяг максимальних розмірів і складає сьогодні 93,5% від розміру валового внутрішнього продукту. Хоча це не найвищий рівень суми, яку Україна була винна за останні роки. В деяких зарубіжних країнах цей показник значно вищий, зокрема в Греції він складає 130% ВВП. Тому вітчизняні чиновники переконують - дефолта держави не буде, зокрема зазначаючи, що значну частку боргу складають корпоративні борги - зовнішні запозичення приватних компаній, а позики самої держави не перевищують 33% ВВП. Заборгованість Пенсійного фонду перед держбюджетом за станом на 1 лютого складає 25,6 мільярдів гривень.Прем’єр міністр України Микола Азаров зазначив ще в лютому, що на єдиному розрахунковому рахунку Держказначейства було лише близько 1 млрд. грн. і 35 млн. дол., звинуваючи попередній уряд Юлії Тимошенко у невиправданих витратах. Тобто ми бачимо цілий ряд проблем, які потрібно подолати чинному Президенту України та його команді.

Аналізуючи дії першого місяця правління В. Януковича можна назвати їх досить дієвими і ефективними. У Верховній Раді України створена Коаліція депутатських фракцій "Стабільність і реформи", сформований новий Кабінет міністрів, відбуваються подальші значні ротації на всіх рівнях органів влади. Слід позитивно відзначити, що перші укази Президента України були спрямовані на розробку невідкладних заходів з подолання бідності, боротьби з корупцією, скорочення чиновницького апарату Адміністрації Президента. Президент Віктор Янукович ініціював створення робочої групи для швидкого й ефективного проведення судової реформи з метою припинення безладу у судовій системі. Одним з важливих кроків В.Януковича, спрямованих на подолання економічної кризи було утворення Комітету з економічних реформ, одним із основних завдань якого є впровадження системних економічних реформ, забезпечення сталого економічного розвитку України як передумови зростання добробуту її населення. Для підвищення ефективності діяльності даного комітету можливо варто було б створити при ньому громадську раду, до якої були б залучені вчені-економісти, представники відповідних громадських організацій ( УСПП, представники Асоціації малого і середнього бізнесу), інші. Слід також відзначити, що в гуманітарній сфері, обговорюючи мовні проблеми, Президент України В.Янукович чітко зазначив під час вручення Шевченківських премій в Каневі, що єдиною державною мовою буде українська. Крім того, за його словами, в Україні в обов’язковому порядку буде запроваджено Європейську хартію регіональних мов.

Аналізуючи склад Кабінету міністрів України, слід відзначити, що переважаючу більшість нових міністрів можна назвати скоріше «новими старими», так як вони уже перебували на відповідних посадах. Говорячи про новий уряд важко його назвати реформаторським, скоріше він може бути стабілізаційним урядом. Серед яскравих реформаторів ми можемо виділити хіба-що С.Тігіпка. Він зокрема зазначив, що нинішня влада України є консолідованою, і тому можна сподіватись на завершення реформ.За його словами, уряд готує два плани подолання економічної кризи: середньостроковий та короткостроковий. Головні завдання, які терміново потрібно вирішувати - це формування реалістичного бюджету, суттєве скорочення державних витрат по всіх напрямках, збалансування бюджетів НАК «Нафтогаз України» і Пенсійного фонду. Серед найбільш одіозних фігур ми можемо назвати Василія Цушка, Нестора Шуфрича і особливо Дмитра Табачника, який викликає значну кількість нарікань зі сторони правих націоналістичних сил за свої антиукраїнські виступи. Але можливо однією з його функцій і буде відволікання на себе удару опозиції по всьому уряду. Сам Д.Табачник зазначає, що його попередні неоднозначні висловлювання були пов’язані з виборчими перегонами і що діяльність міністра він буде здійснювати без якихось політично упереджених поглядів, а тільки на ґрунті Конституції і законів.

Новосформований уряд повинен вирішити ряд невідкладних завдань по подоланні кризових явищ в Україні. Для цього він змущений буде піти на непопулярні кроки, зокрема підвищення пенсійного віку, реформу ЖКГ, у якій не обійтися без досить жорстких та непопулярних кроків (наприклад, без примушення платити за комунальні послуги вчасно й у повному обсязі), зменшення кількості льготників(в Україні 12 млн. громадян, які користуються льготами) та монетизацію соціальних пільг. Терміново потрібно шукати нові ефективні методи, спрямовані на поліпшення економічної ситуації. В першу чергу потрібно провести грунтовний аналіз стану вітчизняної економіки, в першу чергу металургійної, вугільної, легкої промисловості, сільського господарства. Для цього уряд спочатку планував залучити так звану "велика четвірку" аудиторів, яку складають PricewaterhouseCoopers, Deloitte, Ernst & Young та KPMG. Але оцінку стану економіки всієї країни навіть "велика четвірка" не змогла б здійснити повною мірою, так як провести "наскрізну" перевірку економіки країни складно з чисто технічних причин. Крім того нинішня опозиція могла в будь-який час заявити, що обраний аудитор упереджений, підкуплений, зацікавлений і що на основі його висновків не можна будувати звинувачення проти попереднього Кабінету міністрів. Тому у Президента і уряду виникла ідея звернутися до МВФ, Світового банку і Єврокомісії з проханням організувати і провести неупереджений і неполітизований аудит діяльності НБУ і Кабміну, якому будуть довіряти і міжнародна спільнота і український політикум. Наступним кроком уряду повинна стати розробка стратегічних планів розвитку економіки та тактичних дій щодо їх реалізації. В першу чергу потрібно виділити декілька найбільш перспективних конкурентноздатних напрямів розвитку і виділяти на них бюджетні кошти та залучати нових інвесторів.

На даному етапі першочерговим завданнням уряду є підготовка Державного бюджету України і знаходження коштів, зокрема значні надії покладаються на кредити МВФ. Але МВФ може виділити черговий транш Україні тільки при виконанні певних умов. Від уряду чекають антикризових дій і "великих поступок" в соціальній і тарифній політиці. Ці кроки дозволять скоротити дефіцит бюджету. За офіційними даними Мінфіну, він складає 2,37% ВВП. Але фактичний - майже в два рази більше. Адже включає ще два дефіцити - "Нафтогаза" - і фінансового сектора (витрати на рекапіталізацию).

В цілому, цифра наближається до 10%. МВФ на такий показник ніколи не погодиться, затверджують експерти. Саме тому, Миколі Азарову відвели місячний термін для того, щоб розібратися з реальним положенням справ і підкоригувати вже розроблений фінансовий документ країни. МВФ має жорсткі вимоги: дефіцит бюджету в 3% і дефіцит Нафтогаза - 1%. Але ряд експертів вважає, що різке скорочення дефіциту буде дуже шкідливим для економіки. Зокрема перший заступник Глави Адміністрації Президента України І.Акімова, зазначає, що у минулому році, з урахуванням капіталізації НАК "Нафтогаз України" , дефіцит бюджету перевищив 12%. В таких умовах досягти збалансованості або цільового показника 4%, який був би бажаним для МВФ, практично неможливо. Це розуміють і в міжнародних органах, і фахівці уряду, і в експертному середовищі. Тому, підкреслила вона, сьогодні перед урядом ставиться завдання забезпечити рівень бюджетного дефіциту не вище, ніж 6-7%. Дуже важливим є також напрямки використання отриманих кредитів, чи будуть вони використані для проїдання або використовуватися для того, щоб стабілізувати економіку і раалізувати свою політичну лінію. Зокрема член правління Українського союзу Хельсинкі Володимир Чемерис в своєму коментарі для UBR.UA зазначив:»Питання в тому, що буде далі. Чи буде і надалі український уряд брати кредити, тим самим погоджуючись на антисоціальну політику, яку вимагає провести МВФ, і, посадивши країну на голку цих кредитів, примушуючи наступні покоління виплачувати кредити і відсотки по кредитах. Або використовує ці кредити для того, щоб стабілізувати економіку і вести свою політику"(див. http://ubr.ua/finances/macroeconomics-ukraine/kredit-mvf-mojno-ispolzovat-dlia-dela-40046)

Слід позитивно також відзначити перші кроки В.Януковича на міжнародній арені. Новий Президент заявляє про повернення до нейтралітету і багатовекторності епохи Кучми і поліпшення відносин як з Європою, так і з Росією. Віктор Янукович здійснив свій перший візит в Брюссель у відповідь на резолюцію Європарламенту про ситуацію в Україні, яка була прийнята саме в день інавгурації Януковича і в якій, зокрема, визнається право України на приєднання до ЄС.. Під час цього візиту Президент України підтвердив, що для України європейська інтеграція — це ключовий пріоритет зовнішньої політики та стратегії здійснення соціальних реформ. В. Янукович також наголосив, що на сьогодні пріоритетним питанням у відносинах України з Євросоюзом залишається проведення переговорів щодо Угоди про асоціацію одночасно зі створенням зони вільної торгівлі. Водночас, за словами Президента, говорити про терміни вступу України до ЄС передчасно. Найголовнішим на шляху європейської інтеграції для України є проведення реформ у всіх сферах життя. Другий візит Віктор Федорович здійснив у Москву, де підтвердив свої наміри будувати добросусідські, взаємовигідні партнерські відносини між нашими країнами. В ході візиту глава держави домовився про ряд спільних російсько-українських проектів, які дадуть можливість відкрити нові транспортні коридори між Заходом та Сходом. Зокрема заступник Глави Адміністрації Президента України Г. Герман відзначила угоду про створення транспортного коридору, який буде будуватися під ідеєю українського ЄВРО-2010 та російського Сочі-2014. Це буде міст через Керч, який буде з’єднувати Європу через Крим до Кавказу. Г.Герман також досить позитивно відзначила те, що Віктор Янукович домовився про можливість використання на російському телебаченні української мови.

Аналізуючи ці візити, слід відмітити, що і Європа і Російська Федерація дають В. Януковичу певний транш довіри, а чи використає він його повною мірою чи ні буде помітно через деякий час. Аналізуючи перші кроки Віктора Януковича та його команди, слід відзначити, що вони досить дієві щодо формування потужної вертикалі влади. Головне, щоб ця вертикаль влади працювала на посилення відповідальності чиновників різних рівнів не тільки перед Президентом України, а й перед українським народом, і в цьому контексті діючий Президент повинен створити умови для активнішого залучення науковців, експертів, представників профспілок, громадських та інших організацій до громадського обговорення при прийнятті важливих рішень і створити дієві механізми контролю громадськості за діяльністю чиновників, щоб в разі наналежного рівня виконання ними своїх обов’язків чи зловживання ними своїм службовим положенням, вони несли всю міру відповідальності за ці порушення. Тільки в цьому випадку вертикаль влади буде ефективною На даний момент чинна влада має досить потужні повноваження, щоб здійснювати перетворення та реформи , які так потрібні сьогодні українському суспільству. Опозиція на даний момент досить розрізнена і розділена і, не зважаючи на гучні заяви Ю.Тимошенко, не має значного впливу на владу. Основна проблема опозиції – це нездатнісь домовлятися, так як кожен з опозиційних лідерів хоче одноосібної влади. Як говорить відоме прислівя ”Де два українці, там три гетьмани”. Зокрема про створення тіньового Кабінету міністрів заявила Ю. Тимошенко, А.Яценюк, частина нашоукраїнців.

Але говорячи про потужні повноваження, які сама собі створює діюча влада, вона також повинна розуміти, що в той же час на ній лежить і величезна відповідальність за українським народом за подолання кризових явищ, покращення соціально- економічної ситуації в країні, подолання бідності, боротьбу з корупцією та інші. Перші кроки засвідчують прагнення Президента та його команди до реалізації цих важливих завдань. Якщо влада зможе вирішити більшість з них чи хоча б частину це звичайно підніме рейтинг діючої влади, і дасть можливість Президенту посилити свій вплив у суспільстві, якщо ж ні, то у владі розчарується навіть та частина суспільства (48, 95%) яка проголосувала за діючого Президента і тоді через пару років у нас будуть нові вибори Президента. Але лише час зможе показати чи перейдуть ці перші декларації діючої влади у реальні справи чи ні. Поживемо побачимо.

Чупрій Леонід Васильович
доцент, кандидат філософських наук



Вернуться назад