100 днів роботи Президента України Віктора Януковича

Чупрій Л.В. Співзасновник ВГО«Чесне слово»
кандидат філософських наук, доцент,
Експерт Агентства стратегічних досліджень



'100Минуло 100 днів діяльності Президента України Віктора Януковича на своїй посаді. Більшість експертів зазначають, що цей період можна назвати досить успішним для Президента та діючої влади. Побудована чітка вертикаль влади, що спиряє забезпеченню стабільності і порядку в країні. Розпочав свою діяльність Комітет з економічних реформ, одним із основних завдань якого є впровадження системних економічних реформ, забезпечення сталого економічного розвитку України як передумови зростання добробуту її населення. Певні позитивні тенденції вже намітилися. Зокрема Державний комітет статистики повідомив, що споживчі ціни в Україні, що знизилися в квітні на 0,3% уперше з серпня 2008 року, в травні впали ще на 0,6%. Також Держкомстат повідомив про те, що в квітні промислове виробництво виросло на 17,4% ( в порівнянні з січнем-квітнем 2009 року на 12,6%). Йдеться також про 4,8% зростання ВВП, 31% – експорту. Зростання імпорту становить близько 8%. Позитивне сальдо зовнішньої торгівлі вперше за останні роки склало 2 млрд. доларів. Звичайно це також може бути пов’язано з позитивними світовими економічними тенденціями, але значними є також зусилля влади, що відмічає ряд вітчизняних та зарубіжних експертів. Зокрема міжнародне рейтингове агентство Standard & Poor's підвищило довгостроковий і короткостроковий валютні рейтинги України до "В/В" з "В-/С", а рейтинги в національній валюті - до "В+/В" з "В/В".

Чинна влада зуміла значно підвишити позитивний імідж України у світі. Зокрема США та більшість західних країн досить високо оцінили заяву В.Януковича про те, що Україна позбудеться високозбагаченого урану, успадкованого від СРСР. Хоча звичайно потрібно чітко визначити процедуру, за якою ці матеріали будуть передаватися і домовитися про гарантії які будуть надані Україні у відповідь на цей крок. Покращилися відносини з Євросоюзом, який позитивно оцінює прагнення чинної влади до стабільності та порядку та проведенню системних реформ. Покращилися також відносини України з Індією та Китаєм. Глава української держави провів переговори з головою КНР Ху Цзіньтао та прем’єром Індії Манмоханом Сінгхом, що свідчить про те, що у нинішній українській адміністрації, на відміну від попередньої, розуміють важливість відновлення практично втрачених відносин із цими ключовими у сучасній геополітиці країнами.

Значний резонанс як всередині країни так і за кордоном викликали російсько-українські домовленості по Чорноморському флоту й постачанні російського газу, укладені 21 квітня в Харкові та ратифіковані 27 квітня у Верховній Раді Україні та Державній Думі Російської Федерації. Практично вся українська опозиція вважає обмін нерівноцінним. Юлія Тимошенко, Віктор Ющенко, Арсеній Яценюк заявили, що Україна зробила поступку в найважливішому геополітичному питанні, нічого не одержавши взамін. Опоненти Януковича стверджують, що ніякої знижки на газ немає: нова ціна насправді є ринковою, а колишні параметри були навмисно завищені російською стороною, щоб створити умови для політичного торгу із приводу флоту. Звичайно не можна вважати ці домовленості ідеальними і вони значно посилюють економічну залежність нашої країни від Російської Федерації. Але як зізнався Президент України Віктор Янукович напередодні на прес-конференції, що в нього не було вибору у відношенні запропонованих Росією домовленостей, оскільки економіка країни перебуває в критичному стані, а ціна на газ на Україні - найвища в Європі. За думкою ряду експертів договір дає Україні значні економічні преференції, зокрема Україна не просто одержить шанс звести бюджет і одержати досить потрібні зараз кредити, але й встане на шлях динамічного розвитку, оскільки фактично Росія вкладе в її економіку близько 40 мільярдів доларів. Представники влади запевняють, що після підписання контрактів по Чорноморському флоту й постачанні російського газу двостороннє співробітництво між нашими країнами перейде на більше високий рівень і в інших областях: почнеться реалізація загальних проектів у металургії, авіабудуванні, атомній енергетиці, кораблебудуванні й так далі. Особливо значні преференції отримають українські хіміки, чия продукція представляє значну частину національного експорту. За їхніми підрахунками, зниження ціни газу на 30 відсотків дозволить їм майже подвоїти обсяги виробництва. Крім того потрібно також враховувати, що ці домовленості дають гарантії транзиту російського газу по українській ГТС, так як потрібно враховувати економічні реалії такими як вони є, а вони полягають в тому, що "Північний потік" вже будується, а будівництво "Південного потоку" поки що на стадії домовленостей. Будівництво цих газопроводів зумовлено здебільшого політичними чинниками, тобто “Газпром”хоче зменшити залежність від країн-транзитерів. І якщо через деякий час значна частина російського газу буде транспортуватися цими потокам, і якщо вже зараз при пропускній спроможності в 175 мільярдів кубометрів прокачують всього 120 мільярдів, а в майбутньому залишиться половина чи третина даного обсягу, і якби ще й при цьому залишилася старі ціни на газ, от тобі і постало б питання у всій гостроті, як жити далі. І збереження російськогофлоту в Криму це в деякій мірі добровільна жертва, на яку Україна змушена піти, щоб вирішити свої економічні проблеми. Варто також і зважати на те чи готова була б Росія вивести свій флот у 2017 році, а якби не вивела б, то це б привело б до зростання напруженості між нашими країнами чи навіть до виникнення збройного конфлікту.

Слід також відмітити, що реакція міжнародної спільноти на підписання домовленостей була здебільшого позитивною чи нейтрально –стриманою. Зокрема, коментуючи ці домовленості, комісар по розширенню Євросоюзу і політиці сусідства Штефан Фюле заявив, що продовження термінів перебування російського Чорноморського флоту в Севастополі абсолютно не перешкодить європейській інтеграції. Генеральний секретар НАТО Андерс Фог Расмуссен за підсумками першого робочого засідання неформальної зустрічі міністрів закордонних справ 28 країн НАТО в Таллінні зазначив, що підписання договору між Росією і Україною про Чорноморський флот не перешкодить Україні увійти до складу НАТО, хоча це є можливим тільки за умови дотримання ряду вимог. Державний секретар США Хілларі Клінтон, зазначила, що рішення українського керівництва щодо пролонгації терміну базування Чорноморського флоту РФ свідчить про прагнення уряду збалансувати зовнішню політику держави.

Але це тільки перші кроки влади. Існує ряд значних проблем, які потрібно вирішувати. Це реформа податкової системи, так як Україна за кількістю податків і складністю дозвільних процедур займає одне з останніх місць в світі. Потрібно знизити вплив чиновників на дозвільну систему, скоротити, як мінімум, удвічі кількість різних дозволів і ліцензій, які сьогодні є в Україні, що сприятиме збільшенню в країні представників середнього класу та скороченні кількості малозабезпечених громадян. Потрібно здійснити також реформу в системі судочинства, щоб зменшити рівень корупції в ній, реформи в системі місцевого самоврядування, в системі охорони здоров’я, в системі ЖКГ, в освітній сфері, книговидавничій сфері, музейній сфері, пенсійній сфері, в молодіжній сфері тощо. Потрібно вирішити мовну проблематику, підтримуючи розвиток української мови як єдиної державної, і в той же час сприяючи розвитку мов національних меншин.

Діюча чинна влада, реалізуючи реформи, повинна послідовно відстоювати права та інтереси громадян України, не зловживаючи владними повноваженнями, і повинна чітко вимагати від чиновників всіх рівнів чіткого виконання своїх обов’язків і в разі їх бездіяльності чи невиконання, винні повинні нести особисту відповідальність відповідно до чинного законодавства. Здійснюючи міжнародну політику та прагнучи до покращення добросусідських відносин, чинна влада повинна займати чітку і тверду позицію щодо захисту національних інтересів України і не йти на ті поступки, які можуть зашкодити українській державі. Зокрема "Дзеркало тижня" оприлюднило інформацію про те, що нібито готуються проекті угоди між урядами РФ і України, які передбачають реалізацію схеми "тихої" передачі управління української ГТС НАК "Нафтогаз України" "Газпрому" і безліч інших прихованих схем, пов'язаних з майновими та господарськими операціями. Також угоди передбачають гарантування Україною в односторонньому (!) порядку недоторканності власності господарчих суб'єктів РФ, їх дочірніх підприємств та афільованих товариств, які діятимуть на території України. Це означатиме, що ці підприємства не нестимуть, відповідно до законів України, відповідальності своєю власністю або коштами. Такі домовленості несуть загрозу інтересам української держави і якщо вони будуть підписуватися, то українська громадськість повинна докласти максимум зусиль, що б не допустити їх реалізації.

В цілому, відзначаючи певні позитивні напрацювання Президента України та діючої вертикалі влади, слід відмітити, що це поки що її перші кроки, результативність яких ми можемо в повній мірі оцінити через рік чи навіть через декілька років.

0 комментариев

Ваше имя: *
Ваш e-mail: *

Подписаться на комментарии