DataLife Engine > Книги > Головний аргумент проти теорії про свідомість та мозок як “одне й те саме з різних точок зору”

Головний аргумент проти теорії про свідомість та мозок як “одне й те саме з різних точок зору”

Свідомість як суб’єктивність: таємниця Я

До попереднього розділу: 2. Ототожнення речовини або матеріального об’єкта з системою елементів. Фізичні теорії тепла, звуку, кольору

Одна й та сама річ, процес чи властивість справді можуть сприйматися по-різному. Одне й те саме може бути по-різному дане у різних суб’єктивних сприйняттях. Але для того, щоб це було можливим, необхідно, щоб були різні форми суб’єктивного сприйняття, які належать до свідомості. Посилаючись на різні форми суб’єктивного сприйняття, ми можемо пояснити, як можуть бути одним і тим самим вода та сукупність молекул H2O, блискавка та потужний електричний розряд тощо. Але не можна таким чином пояснювати свідомість, просто тому, що будь-яке таке пояснення необхідно вже посилається на свідомість (різні форми суб’єктивного сприйняття). Тобто, таке пояснення необхідно було б поясненням свідомості через саму себе, а не через фізичні процеси (матерію).

Задовільна матеріалістична теорія свідомості мусить пояснити, як деякі фізичні структури та процеси можуть утворювати свідомість, як свідомість і деякі фізичні структури та процеси можуть бути одним і тим самим, не посилаючись при цьому на суб’єктивні сприйняття, − адже суб’єктивні сприйняття якраз і є тим, що цій теорії належить пояснити через фізичні структури й процеси. Але це неможливо, бо будь-яке твердження про те, що деяке Х та деяке Y − це “одне й те саме з різних точок зору”, якраз і є посиланням на різні суб’єктивні сприйняття.

Якщо тільки ми не стаємо на точку зору ідеалізму (згідно з якою фізичне – це формоутворення свідомості, або специфічний спосіб сприйняття свідомістю частини самої себе), то свідомість та матеріалістичні процеси не можуть бути одним і тим самим у різних суб’єктивних сприйняттях, − просто тому, що усі суб’єктивні сприйняття належать свідомості, а не фізичним об’єктам.

До наступного розділу: Біхевіоризм та функціоналізм



Вернуться назад