Наукове визнання української мови

У боротьбі за права української мови. 1900-1907р.

До попереднього розділу: Політичні вимоги вільного розвитку української мови

Рішуче висловилися за відміну заборони українського слова вчені ради Київського та Харківського університетів. Зокрема, рада Харківського університету виступила проти заборони української книги в публічних і народних бібліотеках, за відміну реакційних правил щодо бібліотечного комплектування фондів. Учені цих провідних в Україні і добре знаних в Європі вищих навчальних закладів виступили ініціаторами створення в університетах кафедр української мови, літератури, історії, етнографії тощо. Рух за вільний розвиток української мови, впровадження її в навчальні заклади захопив і значну частину учнівської та студентської молоді насамперед у таких містах як Київ, Чернігів, Рівне, Житомир, Полтава, Харків, Катеринослав, Кам'янець-Подільський, Херсон, Одеса, Миколаїв та інші. Так, студенти Київського університету (1430 осіб) у заяві на ім'я ректора вимагали відкриття українознавчих кафедр, викладання предметів українською мовою. Подібний рух охопив українську молодь, яка навчалася також і в інших вищих навчальних закладах Росії - Катеринодарі, Ростові-на-Дону, Томську, Петербурзі, Москві, Воронежі... У цих містах українська молодь у вищих навчальних закладах об'єднувалася у студентські "Громади", студіювала мову, літературу, історію, пропагувала знання серед широких верств, матеріально підтримувала національні почини. Але головне завдання молодь вбачала у тому, як зазначала томська студентська "Громада", щоб готувати національно свідомі кадри для України.

Нарешті Комісія при Російській Академії наук, яку очолив академік Ф.Є.Корш, обґрунтувала окремішність і рівноправність української мови серед інших слов'янських мов. Це був внутрішній удар по урядових шовіністичних колах, адже Комісія вибила з-під них теоретичний ґрунт, визнала право українського народу на вільний культурний розвиток. Висновок цієї невеликої групи учених став вагомим внеском у боротьбу за національну мову. З усіх інституцій, яким уряд доручив підготувати пропозиції стосовно проблем функціонування української мови найреакційнішу позицію зайняло міністерство народної освіти, яке у категоричній формі заперечувало права українського народу на національну освіту.

До наступного розділу: Російська демократія закінчується там, де починається українське питання…

0 комментариев

Ваше имя: *
Ваш e-mail: *

Подписаться на комментарии