Куди вступати Україні?


1. «До Росії з любов’ю»
Інтеґруючись з Росією та пост-радянським простором, Україна має посилити свою задіяність в СНД та Міжпарламентській Асамблеї Співдружності. Хоча наша держава формально не входить до Співдружності, нинішній її статус, здається, Росію цілком задовольняє. Ймовірність розширення СНД – невелика. Після виходу з її складу Грузії, зацікавленість у членстві виявили лише Монґолія та Афґаністан. Наступним кроком має стати Єдиний економічний простір, куди наразі входять Росія, Білорусь та Казахстан. Військовим альянсом у цій системі координат вважається Організація Договору про Колективну Безпеку (ОДКБ), куди наразі входять Росія, Білорусь, Вірменія, Казахстан, Кирґизстан, Узбекистан та Таджикистан. У перспективі, з приєднанням до цих структур в України з’являється можливість стати членом Шанхайської Організації Співпраці (ШОС), до якої належать Росія, Китай, Казахстан, Узбекистан, Кирґизстан та Таджикистан. ШОС має значно більше перспектив, - уже зараз спостерігачами організації є Індія, Іран, Монґолія та Пакистан. Отже, геополітична спрямованість цих організацій цілком визначена – вісь Росія-Іран-Китай-Індія. Це відкриває багато нових ринків, зокрема китайський та індійський, проте закриває будь-які європейські та євроатлантичні перспективи України, співпрацю з Японією, Кореєю, Малайзією та Австралією, ховає ГУАМ та Балто-Чорноморську вісь. Відносини з багатьма країнами колишнього СРСР, на диво для багатьох українських політиків, лише погіршаться. Естонія, Латвія та Литва відвернуться від України, Молдова, що, після приходу до влади лібералів, починає шлях у бік ЄС, опиниться під румунським впливом, Грузія стане опонентом або й ворожою державою, відносини з Азербайджаном зійдуть нанівець, відносини з Туркменістаном втратять будь-який пріоритет. Зрештою, дуже ймовірно (сподіваймося!), українські політики не підуть на цей варіант, оскільки це зруйнує зовнішньополітичний вектор країни, будований роками. 2. НАТО
Інтеґрація до НАТО робить незворотнім прозахідний курс української держави. Саме тому більшість політиків так боїться про це говорити. Вступ до НАТО – чітке й остаточне визначення зовнішньополітичний пріоритетів. Стаючи членом НАТО, Україна входить в союз з 28 розвиненими західними країнами й переважною більшістю своїх безпосередніх сусідів (членами НАТО є Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія, Туреччина, Болгарія, заявку на членство подала також Грузія) з Північної Америки (США та Канада) та Європи (члени ЄС, Албанія, Хорватія та Туреччина). Україна таким чином приєднується до колективної системи оборони західних демократій. Проте, це вимагатиме серйозних реформ у Збройних Силах та загалом в оборонній системі країни. І спричиняє конфлікт інтересів з Росією та Китаєм. Але, як видно з оборонної мапи, Україні все одно рано чи пізно доведеться визначитись. Не знаю, чи можливим буде вступ до НАТО впродовж наступних п’яти років. Радше за все, ані Тимошенко, ані Янукович не форсуватимуть цей курс, а навіть заважатимуть йому. На прикладі Хорватії ми знаємо, одначе, що це не так уже й погано, якщо країна паралельно приєднується до реґіональних європейських альянсів та крок за кроком наближається до ЄС. У такому разі, вступ до НАТО може бути миттєвим та безболісним, подібно до хорватського. Хоча й відносно пізнім.3. Європейський Союз
Як уже зазначалося, вступ до ЄС вимагає виконання цілої низки вимог до економічного, політичного та соціального життя держави. Це й затвердження цілої низки законів “acquis communautaire”, що гармонізують національне та європейське законодавство, політична стабільність, громадянські права та свободи, економічний розвиток, відмова від політики протекціонізму тощо. Після затвердження таких законів (в Україні воно посувається надзвичайно мляво через вічні парламентські кризи) та надання асоціації з ЄС, країні може бути запропоновано своєрідний план до членства, який складається з 35 пунктів, на яких ці закони зосереджено. Кожен з пунктів ретельно перевірятиметься та звітуватиметься. Наразі, Україна не закінчила адаптацію законодавства по жодному (!) з пунктів. І лише після повної відповідності країни до стандартів ЄС, може надійти запрошення до Союзу. Або ж не надійти...На наш погляд, інтеґрація до ЄС тісно пов’язано з реґіональними союзами, які може бути наповнено багатим змістом за умови розумної зовнішньої політики. На жаль, участь України у таких союзах (якщо не брати до уваги ГУАМ та БЧВ, які досі ні на йоту не довели своєї ефективності) досі видається примарною. Незрозуміло, чому вітчизняне МЗС не торпедує вступ України до подібних альянсів, як запоруку майбутнього вступу до ЄС. Зі свого боку, європейці, бачачи таку пасивність України, справедливо сумніваються в європейських перспективах нашої держави. Отже, куди Україна мала б прагнути вже сьогодні?а) Організація Економічної Співпраці і Розвитку (ОЕСР, OECD) – економічний союз розвинутих країн світу, серед яких країни Америки та Європи, Японія, Корея та Австралія. Перспектива вступу України до цієї організації досить примарна, проте шлях у цьому напрямку буде однозначно сприйнято як ще один крок на шляху до Європейського Союзу, не кажучи вже про те, що вступ до ОЕСР майже ґарантовано забезпечить Україні напрочуд сильну позицію у перемовинах з ЄС.б) Вишеградська група – реґіональний союз Польщі, Чехії, Угорщини та Словаччини. Всі країни-члени групи – надзвичайно лояльні до України, отже членство у такому альянсі може стати надзвичайно корисним для нашої держави. в) Центральноєвропейська Угода про Вільну Торгівлю (CEFTA) – режим вільної торгівлі між країнами західних Балкан (Хорватія, Боснія і Герцеґовина, Сербія, Чорногорія, Македонія, Албанія, Косово) та Молдовою. Вступ до організації Молдови засвідчує, що режим вільної торгівлі у такому форматі можливий, проте Україна робить замало для того, щоб використовувати балканський ринок. г) Пакт стабільності для південно-східної Європи – альянс дев’яти балканських країн, знову ж таки, включно з Молдовою та Румунією і Болгарією, які вже є членами ЄС. Україна є спостерігачем у Пакті, але, сподіваймось, незабаром наша держава отримає й повноцінне членство.ґ) Рада Реґіональної Співпраці – союз 45 країн, покликаний забезпечити всебічну реґіональну співпрацю балканських країн, Молдови та Туреччини. Знову ж таки, Україна навіть не подала заявки на членство в цій організації. д) Процес Співпраці Південно-Східної Європи – 11 країн Південного сходу Європи, разом з Молдовою, Туреччиною, Грецією тощо. Процес теж фіксується на поглибленні відносин між країнами членами та їхній всебічній співпраці. е) Середземноморський Союз – 21 країна середземноморського басейну та поза-середземноморські країни – члени ЄС. Проект спрямовано на поглиблення співпраці між європейськими та арабськими країнами Середземномор’я. Чорне море є частиною середземноморського басейну, отже Україна має всі можливості інтеґруватись у цей альянс. Отже, інтеґрація до євроатлантичних структур потребує цілої низки комплексних заходів з найнижчого до найвищого рівня. Україна має бути відчутно активнішою на балканському напрямку та у відносинах зі своїми найближчими сусідами. На жаль, сучасна зовнішня політика нашої держави не вважає за потрібне «інтеґруватись у дрібні об’єднання», що призводить до мало не катастрофічних наслідків. 4. Суб’єктність української геополітики
Україна цілком здатна започаткувати цілком дієві і дієздатні союзи реґіональної співпраці та впливати на міжнародну політику. Для цього насамперед потрібна структурність зовнішньополітичної діяльності та чітко визначена пріоритетність у відносинах з іншими державами. Найімовірнішими та найкориснішими союзами для України видаються наступні проекти:а) «Європейська Вісь» - Франція, Німеччина, Польща, Україна;б) «Річ Посполита» - Україна, Польща, Литва, у перспективі також Білорусь;в) «Україна – Туреччина» - режим вільної торгівлі, спільна енергетична політика, оборонний союз, стратегічне партнерство;г) «Південно-Східне Партнерство» - Україна, Туреччина, країни Балкан та Кавказу. Для активізації української зовнішньої політики важливо також підсилити співпрацю з Азербайджаном та Туркменістаном. Окремим партнером для України може бути Казахстан. Для нас життєво необхідною є геополітична суб’єктність Казахстану в Азії. Можливе також стратегічне партнерство з Індією, хоча й за певних умов.Одним словом, перспективи української зовнішньої політики за вдалого її планування та стратегії, видаються надзвичайно позитивними. У разі, якщо наші політики зрозуміють необхідність реґіональної політики та чітких точкових ініціатив, просування нашої держави до Європейського Союзу та Північноатлантичного Альянсу буде значно успішнішим, а, у разі вдалих реґіональних альянсів з сильними партнерами (як-от Туреччиною), - і зовсім райдужними. Ігор Луб’янов
Вернуться назад