DataLife Engine > Христианская демократия > "Зараз теж беруть хабарі, тільки удвічі більші. Кажуть – ризик великий..."

"Зараз теж беруть хабарі, тільки удвічі більші. Кажуть – ризик великий..."

Архів 2005 р.

"Зараз теж беруть хабарі, тільки удвічі більші. Кажуть – ризик великий..."Кадрова політика є найважливішою для нашої держави. Навіщо потрібно було робити революцію, якщо при владі залишилося більшість старих кадрів, а багато хто з нових мало чим відрізняється від старих. Чи за це боролися люди на Майдані? Наша розмова з лідером ХДС, Головою комітету з питань боротьби з корупцією й організованою злочинністю буде саме про цю проблему. Про те, що така проблема існує, добре знає і Президент Ющенко, який своїм указом призначив В. Стретовича одним з керівників групи по створенню Національного Бюро розслідувань.

– Чому Президент призначив саме Вас одним із двох керівників робочої групи по створенню НБР?

– Це питання потрібно поставити Президентові. На зустрічі з Віктором Андрійовичем, висловлюючи своє бачення процесів, які відбуваються, я навів йому кілька фактів, котрих він не знає, але зобов'язаний знати, тому що це стосується високих посадових осіб, їхньої попередньої діяльності й оточення. І він сказав, що на мене чекає робота. Я запитав, яка? Він мені каже: "А ким ти хочеш бути?" Я відповідаю: "Дайте мені посаду вашого радника з кадрових питань, оскільки сьогодні кадри вирішують усе". Він каже: "Цього для тебе мало. Це не твій рівень". Я йому відповів, що на більше не претендую, у мене є робота в комітеті, знаю, що робити і цим обмежуся. Президент мені відповів: "Ні, цього для тебе мало. Спускайся в секретаріат, формуй робочу групу зі створення спецслужби, і на десять років тобі роботи вистачить".

Роботи і справді достатньо. Ви думаєте, що в Україні перестали брати хабарі? Ні, беруть. Знову надійшов сигнал, що на тендері в Міністерстві охорони здоров'я люди втомилися носити гроші. Але кажуть, якщо раніше брали 10 тисяч, то сьогодні беруть 20 тисяч. А на питання "чому?" відповідають, що сьогодні почалася боротьба з корупцією, і ризик великий.

– У чому особливість Вашої концепції НБР?

– Ця служба не може діяти, як міліція: спочатку викидати з машини, а потім перепрошувати. Це буде більш тонка робота, і правова, й оперативна.

Є питання, котрі на перший погляд не виглядають кримінальними. Скажімо, якийсь чиновник Кабінету Міністрів купує автомобіль за 350 тисяч гривень і при цьому показує декларацію, що за останні п'ять років він одержав 70 тисяч гривень. Виникає питання, де взялися гроші на такий автомобіль? Служба протидії корупції починає проводити перевірку: у спадщину чиновник нічого не одержав, на дорозі не знайшов, тому що ніхто не заявляв про втрату такої суми. Виходить, або вкрав, або позичив, що теж можна встановити, або отримав хабара.

На маю думку, НБР має провадити постійний контроль у рамках закону щодо депутатів України, членів уряду, прокурорів усіх рівнів, суддів і всіх чиновників 1-3 категорій включно із заступниками голів райдержадміністрацій. А це близько 10 000 держслужбовців, які постійно повинні бути в полі зору, і за статтями, котрі є корупціогенними.

– Які це статті?

– Ми склали їхній перелік із Кримінального кодексу і знайшли 26 статей за складом злочину, де суб'єктивний фактор чиновника може вплинути на корупційні дії. Наприклад, торгівля людьми за кордон неможлива без сприяння державного чиновника, починаючи від прикордонних служб. Наш досвід показує, що, як правило, ці структури виходять високо нагору, де є прикриття в найвищих ешелонах влади, і ця людина чітко диригує всіма процесами.

В органах виконавчої влади діють організовані злочинні угруповання, починаючи з найнижчого ланцюга і закінчуючи верхівкою. Тому й казали, що корупція пронизала згори донизу. Скрізь панує його величність долар, щоправда, тепер перейшли на євро. До нас уже надійшли факти, що деякі беруть хабарі тільки в євро. Навіщо займатися бізнесом, коли можна бути просто на маленькій посаді начальника управління земельних ресурсів у держадміністрації і мати статки значно вищі, ніж більш професійні та підготовлені люди.

Ми будемо показувати: пане чиновнику, ви не зареєстрували свою віллу в Ла-Рошель, претендуючи на посаду міністра, а тому через недовіру до вас ви не можете займати цю посаду. Звісно, всі кричатимуть та обурюватимуться.

Супротив буде запеклим. Ми знаємо, хто сидить у парламенті. Левова частка їх має сидіти в іншому місці й дивитися на небо в клітинку і друзів у смужечку. Проте вони зараз перебувають у законодавчому органі й тому не можуть рубати сучок, на якому сидять, розуміючи, що ця служба добереться й до них.

"Я не довіряю прокуратурі і її нинішньому керівництву"

– У вас як голови парламентського комітету є багато інформації про корупційні дії чиновників. Ви маєте намір передати комусь цю секретну валізку з матеріалами?

– Інформація залишається. Але я не можу передати її до прокуратури, тому що не впевнений, що вона буде реалізована. Я не довіряю прокуратурі, її діям і її нинішньому керівництву, у мене є досить підстав для цього. Тому я очікую кращих часів, щоб реалізувати те, що лежить у наших документах.

Наприклад, як розцінювати призначення прокурором Запорізької області Олександра Шацького, котрий зібрав працівників прокуратури і сказав їм, що його туди поставив Григоришин, тож він мусить з їхньою допомогою відбити все, що за нього заплачено, тому "от вам список підприємств, і починаймо працювати". Але найцікавіше те, що його звільнили з попередньої посади заступника прокурора міста за дії, які дискредитують прокурора. Якщо хтось запалює зірки, виходить, комусь це потрібно.

– Вас називають одним з кандидатів на посаду генпрокурора. Ви говорили з Президентом про можливість очолити ГПУ?

– Я ніколи нікому не кажу про посади. Яке рішення прийме Президент, це його справа, він має володіти вичерпною інформацією про тих осіб, від яких залежить успіх наших реформ і доля всієї країни.

ХДС зможе подолати 3% бар'єр

– Чому Християнсько-Демократичний Союз дотепер не влився в пропрезидентську партію "Народний союз "Наша Україна"?

– Через підходи до створення Народного союзу. Серед активістів я побачив прізвища людей, яким сьогодні руки не подаю, знаючи, що вони зробили для країни за останні 13 років, скільки разів залізли в державну казну і які злочини скоїли. Але не пійманий – не злодій.

По-перше, через звільнення від відповідальності у зв'язку із закінченням терміну давності. А вони це робили на початку 90-х, 1995-го року... Але я знаю, що він – злочинець не за вироком суду, а відповідно до достовірної інформації і за моїм внутрішнім переконанням.

Спочатку один з'явився в списку, потім другий... А мені кажуть, що ми просто об’єднуємося. Але ми профанацію робимо, коли в партію Президента з таким брендом і на такому підйомі приводимо людей, яких не можна навіть близько до неї підпускати.
Тоді я сказав: "Вибачте, при такому підході ми не можемо вливатися в цю структуру". Ми залишаємося християнськими демократами і будемо цю ідеологію сповідувати далі, розширюючи коло своїх прихильників.

– ХДС піде самостійно чи в коаліції з іншими політичними силами?

– У нас немає олігархів, які можуть вкласти шалені гроші в партійний проект. Однак ми подолаємо 3% бар’єр. Це підтверджує схема нашого поширення й активності наших кадрів у регіонах, серед яких є дуже сильні, особливо на районному рівні, за рівнем їхнього професіоналізму їм уже треба сидіти в Києві й керувати. Якщо враховувати, що в 20 регіонах у нас є досить нормальні організації по тисячі членів і більше, то ми можемо набрати це число.

– На з'їзді НСНУ Віктор Ющенко категорично заявив, що партії-члени блоку "Наша Україна" можуть потрапити в пропрезидентську коаліцію тільки шляхом уливання в Народний союз?

– Президентові не личить робити такі заяви. Як гарант Конституції, він має бути консолідатором усієї нації і людей.
Фраза про те, що тільки ці сили увійдуть до коаліції, і ніхто більше, є помилковою за своєю суттю. І не царське це діло – говорити про те, якою буде коаліція. А якщо завтра громадськість довідається про діяльність голови однієї з партій і його участі в резонансних подіях навколо Гонгадзе? Чи завтра щось спливе з діяльності Прем'єр-міністра, яка не справилася зі своїми обов'язками, і, відповідно, БЮТ не буде таким привабливим завдяки харизмі Юлії Володимирівни, а буде негативом? Тоді слова Президента не змінять своєї значимості через 8 місяців?

Дуже багато кадрових питань. Не тільки в новій партії, але й у владі. Наприклад, соціалісти, котрі приєдналися у виборчій кампанії в останній момент, завдяки шантажу одержують взагалі апофеоз – купу посад міністрів, губернаторів, Фонд держмайна.
Мені в цій ситуації шкода Президента, тому що він узяв на себе найбільші ризики. І якщо він не буде йти так, як цього очікує народ, головний удар прийме саме він. Бо Президент, як гарант Конституції, відповідає за всі призначення. Тому мені сьогодні хочеться підставити йому плече.

Я вважаю себе членом команди Ющенка і підтримуватиму його, скільки він буде Президентом. Я просто вірю цій людині, він щирий християнин і сьогодні має потребу в нашій допомозі. І наша критика допущених владою помилок щодо кадрових питань, стосовно інших рішень, щодо створення нинішньої атмосфери в суспільстві має бути, як гігієнічний засіб з лікування того, що нам намагаються налити молоде вино в старі міхи. Але Святе Письмо попереджає, що цього не можна робити, бо і міхи луснуть, і вино скисне. І якщо ми проголосили нові принципи, то треба їх впроваджувати в життя. Люди ведуться на привабливі заклики, а насправді все в тій самій упаковці, розфасовці, за тією ж ціною, а в деяких випадках ще і з душком.

Архів 2005 року
Газета "Християнський Демократ"

Російськомовна версія статті: «Сейчас тоже берут взятки, только в два раза больше. Говорят – риск большой...»



Вернуться назад