Свідомість як суб’єктивність: таємниця Я
Автор: Сепетий Д.П.У науковій монографії розглядаються, з дуалістичних позицій, основні проблеми розуміння природи свідомості та її відношення до фізичної реальності (матерії). Висвітлюється зміст найважливіших дискусій, теорій та аргументів у світовій філософії свідомості ХХ - початку ХХІ ст., що залишається terra incognita для пострадянської філософської думки. Призначено не лише для професійних філософів, а для усіх, хто зацікавлений загадкою власного Я і готовий докласти розумових зусиль для її осмислення.Редакція АСД дякує автору за наданий електронний текст книгиЗміст:
Частина 1. Дуалізм-інтеракціонізм vs матеріалізм та епіфеноменалізм
Передмова1. Проблема відношення матерії та свідомості: основні поняття- Поняття фізичного (матерії)- Первинні та вторинні властивості- Поняття свідомості як суб’єктивності- Непросторовість свідомості 2. Теорія душі проти теорії мозку. Аргумент знання- Свідомість та H2O- Проти репрезентаціонізму- Самосуперечливість матеріалізму як теорії тотожності фізичних та психічних станів- Попереднє резюме- Від проблеми знання до проблеми феноменологічних зомбі3. Аргумент зомбі- Стратегія матеріалізму: заперечення або ігнорування свідомості як суб’єктивності- Три моделі “стимул-реакція”: дуалізм-інтеракціонізм, матеріалізм, епіфеноменалізм- Варіації на тему: тіло та Я4. Детальніше про “одне й те саме з різних точок зору”- 1. Віднесення різних сприйняттів до одного матеріального об’єкта- 2. Ототожнення речовини або матеріального об’єкта з системою елементів. Фізичні теорії тепла, звуку, кольору- Головний аргумент проти теорії про свідомість та мозок як “одне й те саме з різних точок зору”- Біхевіоризм та функціоналізм- Свідомість як ілюзія ілюзії ілюзії...5. Комп’ютерна аналогія. Проблема розуміння: “китайська кімната” та “прощосьність” (інтенціональність)- "Китайська кімната" Джона Серля- "Китайська кімната" та тест Тьюрінга- "Прощосьність" (інтенціональність)- Відповідь опонентів Серля- Знову зомбі- Девід Чалмерс: свідомість як "організаційний інваріант" (додаток)а) Аргумент 1. Лезо Оккамаб) Аргумент 2. Мікрочіпи замість нейронів (суб’єктивні переживання, що згасають)в) Аргумент і заперечення 3. Танцюючі відчуття6. Діалектичний матеріалізм і матеріалістичний емерджентизм- Діалектичний матеріалізм- Матеріалістичний емерджентизм- Резюме- Субстанційний дуалізм та “розмови про 'субстанції'”7. Епіфеноменалізм та інтеракціонізм. Проблема взаємодії. А також: проблема існування інших свідомостей- Від матеріалізму до епіфеноменалізму- Критика епіфеноменалізму- Проблема існування інших свідомостей- Повертаємося до критики епіфеноменалізму8. Карл Поппер: критика матеріалізму та теорія трьох світів- Матеріалізм і раціональність- Аргумент машини- Вищі функції мови та інтенціональність- Кошмар фізичного детермінізму- Концепція трьох світів- Субстанційний дуалізм та “розмови про 'субстанції'”9. Матеріалізм як форма сцієнтизму10. Морально-практичний аспект: проблема відповідальностіДодатки:Дуалісти мимоволі: філософія свідомості Т.Нагеля, Ж.Левіне, К.Мак-Гіна, Г.Строусона- Томас Нагель та дуалізм: суб’єктивне як об’єктивне- Жозеф Левіне та метафізичні імплікації “пояснювального розриву”- Реально дуалістичний нематеріалістичний матеріалізм-панпсихізм Галена Строусона- Проти есенціалізму- Таємниця, але не там: “містеріанізм” Коліна Мак-Гіна- Томас Нагель проти логічної можливості феноменологічних зомбі- “Стратегія Мак-Гіна”- “Приватна мова” та феноменологічні поняття- Надсупровід та пояснення- Логічна можливість феноменологічних зомбі- Чи може допомогти нейтральний монізм?Теорія “природних видів” Кріпке та її критика- Теорія смислів власних імен Міля та її есенціалістська інтерпретація Кріпке- Концептуалізм проти теорії природних видів Кріпке1) Золото – жовтий метал?2) Тигри3) Єдинороги4) Вода та H205) Загальний висновокСловникЛітература Частина 2. Альтернативи матеріалізму
11. Проблема персональної ідентичності- Теорія тіла- Теорія мозку- Теорія психічного потоку- "Теорія психопотоку-мозку-тіла"- Теорія душі- Про Г’юмівську теорію Я- Про типи ідентичності (тотожності)- Чи є Я "чистим суб’єктом"?12. Соліпсизм та ідеалізм. Чи існує фізична реальність?- Декарт: методологічний сумнів, Я як свідомість та проблема існування фізичного світу- Проблема достовірності, критичний раціоналізм та методологічний сумнів- Класичний раціоналізм- Принцип презумпції звичайного здорового глузду- Проблема реальності зовнішнього світу- “Лезо Оккама” і принцип простоти пояснення- Реалізм і потреба множення сущих- Паразитичні теорії- Соліпсизм і координація різних сприйняттів- Соліпсизм і роздвоєння свідомості- Соліпсизм і проблема існування інших людей- Соліпсизм та аналогія зі сном- Від соліпсизму до інших версій ідеалізму- Інші джерела ідеалізму- Плюралістично-дуалістичний інформаційний ідеалізм- Ідеалістична гіпотеза Коліна Мак-Гіна13. Піфагорійський дуалізм14. Проблеми плюралістичної онтології- Чи відчувають тварини?- Додаток: Чи можуть існувати форми свідомості, принципово недоступні для людського розуміння?- Дуалізм (плюралізм) і теорія еволюції Дарвіна- Чи можуть душі мати просторове розташування?- Проблема привиду- Скільки Я мешкає в моєму тілі?- Свідомість та мозок як програміст та комп’ютер- Можливість “мінімального дуалізму”- Душа, Я та феноменологічний простір15. Різновиди дуалізму та панпсихізм- Класичний (субстанційний) дуалізм. Етерналізм та креаціонізм- Дуалізм-етерналізм- Дуалізм-креаціонізм- Пропетивний дуалізм та емерджентизм- Дуалізм та панпсихізм- Скільки Я у термометра?16. Поблизусмертні переживання17. Версія КантаПіслямова. Духовні недуги сучасності: “страх перед релігією”, некрофілія та спірітофобія- Душа і Бог, духовність і релігіяДодаткиПроблема смерті та безсмертя в філософії, релігії, психології- Деякі свідчення про значення глибокого усвідомлення смертності- Про способи психологічного захисту від страху смертіВихідні поняття: Метафізичний реалізм та трансцендентальний ідеалізм- На захист здорового глузду- Метафізичний реалізм проти трансцендентального ідеалізму
Вернуться назад