Католицька Церква в Україні сьогодні


'Католицька
Антон Бондарев


Блукаючи Ірландією можна побачити величезну кількість храмів присвячених св. Патріку або св. Бриґіті. Вшанування святого апостола Андрія поширене у Шотландії. У православній Росії з давніх давен моляться св. Миколаю та присвячують йому багато храмів...

А до кого частіше моляться католики латинського обряду в Україні? Які Біблійні події вони найбільше шанують? Адже Вселенська церква має свої відмінності, своїх національних та інтернаціональних святих, які допомагають вірянам у різних потребах і які є невід’ємною частиною культурного та духовного простору України. Ця частина не є для України зовсім чужою як це іноді намагаються репрезентувати представники інших конфесій,адже першого латинського єпископа Києва було призначено ще у 959 році і це раніше навіть ніж було призначено з Константинополя східного митрополита грецького обряду Михайла.

Наразі структури РКЦ в Україні відроджені та відновлені, маємо свого Митрополита Владику Мечислава Мокшицького, який до речі був особистим секретарем у двох Римських Пап та 7 діоцезій (єпархій):

Одесько-Сімферопольська єпархія була заснована Святішим Отцем Іваном Павлом ІІ 4 травня 2002 року. Утворена з української частини історичної Тираспольської єпархії. До її складу увійшли Одеська, Миколаївська, Херсонська, Кіровоградська області та Автономна Республіка Крим.

Загальна площа єпархії становить 112.000 квадратних кілометрів, на яких проживає близько 10.000.000 чоловік. Одесько-Сімферопольська єпархія є другою по величині єпархією Римсько-Католицької Церкви в Україні й однією з найбільших у Європі. Ординарієм єпархії від моменту її заснування є єпископ Броніслав Бернацький. Єпископ-помічник – Петро Мальчук. Небесними патронами єпархії є святі Папи-мученики – Климент І та Мартін І.

З відновленням церковних структур в Україні 16 січня1991р. північні та східні терени нинішньої Харківсько-Запорізької дієцезії (Луганська, Полтавська, Сумська та Харківська області) увійшли до Житомирської (пізніше - Києво-Житомирської) дієцезії, а південні (Дніпропетровська, Донецька і Запорізька області) опинились у складі Кам'янець-Подільської дієцезії. Таким чином, юрисдикція створеної Святішим Отцем Йоаном Павлом ІІ 4 травня 2002 р. (булла «Ad plenius prospiciendum») Харківсько-Запорізької дієцезії поширюється на структури Римсько-Католицької Церкви у названих вище областях, розділених відповідно на 7 однойменних деканатів. Резиденція єпископа-ординарія Мар'яна Бучека, будівництво якої лише розпочинається, знаходиться у Харкові, а резиденція єпископа-емерита Станіслава Падевського OFM Cap - у Запоріжжі. Архіпастирям допомагають вікарії: Генеральний та Єпископський. Декретом від 7 лютого 2003 року.

Ватиканська Конгрегація Божественного Культу і Дисципліни Таїнств затвердила небесними покровителями-патронами дієцезії святих рівноапостольних Кирила, ченця, і Мефодія, єпископа. На теренах дієцезії, окрім місцевих (понад два десятки) і приїжджих (майже тридцять) світських священиків, працюють представники 13 Чоловічих та 15 Жіночих Чернечих Чинів і Згромаджень. Благодійну допомогу надають працівники організації «Caritas-SPES». Дієцезійні мас-медіа представлені журналом «Слово між нами», бюлетенем «Slavorum Apostoli» та веб-сайтом «Костели та каплиці України». В розпорядженні вірних знаходиться бібліотека християнських знань.
Київсько-Житомирська Дієцезія охоплює територію 4 областей держави (Житомирська, Київська, Черкаська, Чернігівська) і займає площу 222.300 км2. Резиденція єпископа - місто Житомир, кафедральний собор св. Софії, прокафедра - місто Київ, собор св. Олександра.

Святіший Отець Йоан Павло ІІ 16 січня 1991 року відновив діяльність Кам'янець-Подільської дієцезії, яка тоді охопила структури Римсько-Католицької Церкви Вінницької, Дніпропетровської, Донецької, Запорізької, Кіровоградської, Миколаївської, Одеської, Херсонської, Хмельницької областей та Криму. У 2002 році терени Дніпропетровської, Донецької, Запорізької областей відійшли до новоствореної Харківсько-Запорізької дієцезії, а на території Кіровоградської, Миколаївської, Одеської, Херсонської та Криму постала Одесько-Сімферопольська дієцезія. Таким чином, юрисдикція дієцезії нині поширюється на церковні структури у Вінницькій та Хмельницькій областях, розділених на 8 деканатів. Дієцезію очолює єпископ-ординарій Леон Дубравський OFMObs, якому допомагає єпископ-помічник Ян Нємєц. Здійснювати виконавчу владу архіпастирям допомагає Курія. На теренах дієцезії, окрім місцевих і приїжджих світських священиків, працюють представники 10 Чоловічих та 17 Жіночих Орденів і Згромаджень. Функціонують Вища Духовна Семінарія та Інститут богословських наук у Городку.

З відновленням церковних структур в Україні, терени нинішньої Луцької дієцезії (Волинська та Рівненська області) увійшли до Львівської архідієцезії, сформувавши 1992 року Волинський деканат, який у 1993р. розділили на Луцький та Рівненський деканати. І лише 18.05.1996р. на території згаданих вище областей (деканатів) була відновлена Луцька дієцезія, проте до 25.03.1998р. нею продовжував керувати львівський архієпископ у якості Апостольського адміністратора. Таким чином, юрисдикція дієцезії поширюється на структури Римсько-Католицької Церкви у названих вище 2 областях, розділених відповідно на 2 однойменних деканати. Дієцезію очолює єпископ-ординарій Маркіян Трофим'як. Здійснювати виконавчу владу архіпастирю допомагає Курія. Небесними покровителями-патронами дієцезії є св. Тереза від дитятка Ісус та св. Станіслав, єпископ-мученик. На теренах дієцезії, окрім місцевих і приїжджих світських священиків, працюють представники 3 Чоловічих та Жіночих Чернечих Чинів і Згромаджень. Дієцезійні мас-медіа представлені журналом «Волання з Волині» та веб-сайтом www.wolaniecom.parafia.info.pl.

Святіший Отець Іван Павло ІІ утворив Мукачівську Дієцезію для римо-католиків на території Апостольської Адміністрації Закарпаття. Водночас Його святість призначила Преосвященство Владику Антала Майнека, апостольського Адміністратора Закарпаття, першим Єпископом Мукачева для римо-католиків. Цю подію оголосили 27 березня 2002 року.

Львівська Архідіоцезія. Дата заснування Архідієцезії - 28 серпня 1412 р.

Покровителі Архідієцезії. У 1909 р. на прохання св. Архієпископа Йосифа Більчевського св. Пій X проголосив Матір Божу Царицю Польської Корони разом із бл. Яковом Стрепою покровителями Львівської Архідієцезії. В наші дні цей титул «Матері Божої Цариці Польської Корони» було перейменовано на новий – «Пречиста Діва Марія Милостива». Територіально Львівську Архідієцезію складають області: Львівська, Івано-Франківська, Тернопільська і Чернівецька.

За об’єкт дослідження були взяті назви та кількість парафій з офіційного сайту РКЦ у 2008 році і наведені тут навмисно за для того щоб послуговуючись більш свіжими даними у наступній роботі відобразити динаміку та розвиток РКЦ в Україні.
Отже маємо 776 парафій для досліджень.

У РКЦ взагалі дуже поширене вшанування Богородиці, тому не дивно що абсолютна більшість парафій - 57 з яких 1 архикафедральна базиліка у Львові(тобто найголовніший храм Католицької України) та 2 кафедральних собори у Харкові та Одесі присвячені -Успінню Пресвятої Діви Марії. Це свято святкується 15 серпня. На другому місті за кількістю є парафії присвячені Пресвятій Трійці - 38.Культ вшанування Пресвятого Серця Ісуса Христа якому побудовано 36 парафій є відмінною ознакою Католицької церкви від інших. Ікони з його зображенням знаходяться у кожній католицькій родині.

Загалом всі парафі умовно можна розподілити за таким приблизним критеріями:

1. Парафії присвячені святим чоловікам, жінкам, блаженним. Їх в Україні - 249
2. Діві Марії - 217
3. Ісусу Христу - 96
4. Апостолам - 41
5. Св.Трійці - 38
6. Св.Йосипу - 35
7. Ангелам - 29
8. Господу Богу - 28
9. Йоану Хрестителю - 19
10. Св. Духу - 19
11. Св. Родині - 5

Окремо їдуть парафії названі на честь Біблійних (частіше Новозавітних) подій, саме тому вони і будуть розглянуті у першу чергу:

Свято св. Архангела Михаїла (у православних це Михайлове чудо) перемога Добра над Злом вшановується у 27 парафіях.
Різдво Пресвятої Діви Марії у 21 парафії.
Благовіщення - 31
Відвідування Єлизавети Пресвятою Дівою Марією - 10
Народження св. Йоана Хрестителя - 1
Воскресіння Господнього - 3
Вознесіння - 4
Преображення Господнього - 16
Зіслання Святого Духа - 5
Навернення апостола Павла - 1

Загальна їх кількість становить 125. З них, як ми бачимо, найбільша частина тих, які святкуються у перед різдвяний та різдвяний період, тобто готують вірних.

Кажуть є такий анекдот: Папа Римський не знає лише двох речей у світі, скільки існує святих та чернечих орденів у Католицькій Церкві. Так от у РКЦ в Україні 48 святим чоловікам присвячено 162 парафії, двадцяти святим жінкам - 69 парафій, чотирьом блаженним чоловікам - 5 парафій і трьом блаженним жінкам - 4 парафій. Хоча кількість останніх зважаючи на процес беатефікації могла за останні декілька років або зрости або зменшитись.

Почнемо з святих чоловіків. Їх, як ми знаємо, 48, а парафій 162. Але хто саме?

Найбільш популярним виявився святий Антоній з Падуї, францисканець, чудотворець і вчитель церкви. Вважається одним з найбільш вшанованих католицьких святих. Ікони йому стоять у величезній кількості храмів, і до речі саме цей святий є покровителем молоді та студентства. Вшановується 13 червня.

Далі іде св. Станіслав єпископ та мученик - 25 парафій. Про нього, як і про велику кількість святих буде йти мова у іншій статі.
Св. Миколая ( у братів Православних Микола Чудотворець) вшановано у 19 парафіях.
Св. Йоан Непомуцький -15
Св. Франциск Асизький - 6 парафій.

Св. Мартина Турського вшановано у 5 парафіях у тому числі на честь нього названо кафедральний собор у Мукачеві.

Св. Вінцент де Пауло, він же Вікентій де Поль - видатний засновник чернечого ордену який опікується дітьми вулиць, св. Войтех, св. Кирил і Мефодій (у Католицькій Церкві вони є покровителями Європи та Харківсько-Запоріжської Діоцезіі. До речі їх свято святкується 14 лютого),св. Лаврентій, св. Людовік (французький король,дуже популярний у Франції),св. Станіслав Костка(покровитель усіх католицьких міністрантів - у православних це пономарі), св. Стефан король, св. Августин кожний мають по 3 парафії.

Такі святі як - Альберт Хмельовський, св. Олександр (його назву носить прокафедральний собор у Києві), св. Владислав, св. Георгій, св. Емеріх, св. Ізидор Орач, св. Йоан з Дуклі (вважається покровителем міста Львова і саме завдяки йому Львів не був як каже прадавня легенда зруйнований Богданом Хмельницьким), св. Климентій та святий Михаїл мають кожний по 2 парафії.

Святі - Алоїзій Ґонзаґа (єзуїт), св. Андрій Боболя (іезуїт), св. Бартоломій, св. Бенедикт (засновник чернечого життя і ордену), св. Блажей, св. Валентин (до речі покровитель душевно хворих), св. Василій король, св. Вацлав, св. Гонорат (засновник величезної кількості чоловічих та жіночих орденів), св. Домінік Савіо, св. Діонізій, св. Ігнатій Лойола (засновник того самого ордену Єзуїтів), св. Йоан Боско, св. Йоан Кентський, св. Йосафат (покровитель України), св. Констянтин, св. Максиміліан Кольбе (закатовано фашистами у Освенцимі), св. отець Піо, св. Папа Пій Х, св. Рох , св. Флоріан, св. Фелікс,св. Христофор та св. Рафаїл Калиновький мають по 1 парафії.

Святих жінок в Україні вшановано 20, ним присвячено 69 парафій.

Абсолютну більшість навіть у відношенні до святих чоловіків встановлюють 28 парафій присвячених святій Анні.
Св. Марії Магдалені та святій Терези від Дитятка Ісуса присвячено по 5 парафій.
Св. Варварі, св. Катерині Александрійській та св. Софії(на честь її названо Кафедральний Собор у Житомирі) присвячено по 4 парафії. Святій Ядвізі (одна з найшанованійших святих у Польщі) - 3 парафії.
Святій Єлизаветі, св. Кларі (помічниця св. Франциска Асизького та засновниця жіночого ордену) та Фаустині Ковальській присвячено по 2 парафії.
Св. Дороті, св. Марії Бореті, св. Мрії Угорській, св. Катерині Лабуре, св. Ілоні, св. Розалії, св. Розі Лімській, св. Цецилії, св. Теклі та св. Терезі присвячено по 1 парафії.

1. Блаженні

Блаженним 4 чоловікам присвячено 5 парафій.
2 парафії - Якову Стрепі та по 1-й Зиґмунду Гораздовському,Теодору Ромжі та Йосипу Більчевському.
Трьом блаженним жінкам присвячено 4 парафії.
2 - блаженній Броніславі та по 1-й Марцелині Доратовській та Терезі Калькуттській (вона ж Матір Тереза).
Всіх Святих а їх так багато вшановують у 9 парафіях.

На загал як що підвести підсумки цього розділу можна констатувати що культ святих у РКЦ в Україні відносно не погано розвинений та розповсюджений але через брак друкованої інформації про них на Українській мові, доступній широкому загалу, найбільш обізнаними стосовно них будуть залишатися представники національних меншин (поляки, німці, угорці та інші) або частина українців яка володіє іноземними (хоча б польською) мовами.


2. Парафій присвячені Діві Марії

Другою за кількістю є парафії присвячені Діві Марії їх 217,що достатньо близько до 249 парафій присвячених святим. Цей фактор можливо пояснити тим що по перше у РКЦ культ Богородиці є надзвичайно поширеним, по друге виходячи з першого в РКЦ існує величезна кількість вшанованих святих та чудотворних ікон Богородиці.

Як згадувалось трохи вище перша частина парафій на честь Богородиці пов’язана з Новозавітними подіями.

Це:
Різдво Пресвятої Діви Марії у 21 парафії
Благовіщення - 31
Відвідування Єлизавети Пресвятою Дівою Марією - 10
Успіня Пресвятої Діви Марії - 57

Друга частина це парафії де Вшановують або один з культів чи титулів Богородиці як от:

Непорочного Серця Діви Марії - 10
Пресвятого імені Марії - 2
Семи Скорбот Матері Божої - 2
Матері Божої Цариці - 7
Матері Божої Цариці Розарію -1
Пресвятої Діви Марії Матері Церкви - 4
Пресвятої Діви Марії Помічниці Вірних - 4
Матері Божої Милосердної -3
Матері Божої Скорботної - 4
Матері Божої Неустанної Допомоги - 1
Матері Божої Ангельської - 3
Матері Божої Доброї Поради - 1

Або Ікон:

Матері Божої Фатимської - 15
Матері Божої св.Скапулерія - 12
Матері Божої Сніжної - 2
Матері Божої з гори Кармель - 2
Матері Божої чудотворного Медальйону - 1
Матері Божої Громничої - 1
Матері Божої Лурдської - 1
Матері Божої Остробрамської - 1
Матері Божої Ченстоховської - 10
Останні дві - Остробрамська та Ченстоховська теж дуже шановані братами православними. Ці образи можливо придбати у будь якій православній крамниці оскільки вони вважають їх своїми хоча знаходяться вони у католицькій власності.

3. Ісусу Христу

Загальна кількість парафій присвячених Ісусу Христу - 96, з них найбільшу кількість становлять присвячені Пресвятому Серцю Ісуса Христа – 36, далі за поширеністю їдуть парафії:

Воздвиження св. Хреста - 24
Преображення Господнього - 16,
Святу Христа Царя Всесвіту присвячено - 6 парафій.
Вознесінню Ісуса Христа - 4,
Воскресінню Господнєму - 3,
Ісусу Доброму Пастирю - 3.
Дитятку Ісусу, Знайденню Хреста Господнього, Жертвуванню Господньому та Пресвятому Імені Ісуса по однієї парафії.

4. Апостолам

Зовсім інша ситуація склалося з парафіями які присвячені святим апостолам, їх загальна кількість становить 41.
По 1 парафії присвячено апостолам Луці, Андрію, Якову, Филипу, Томі та Павлу. 3 - Матею, 2 - Петру, 1- наверненню апостола Павла і 29 - Апостолам Петру і Павлу.

2009 рік був оголошеним Католицькою Церквою Роком Апостола Павла і сам культ вшанування апостолів є дуже розповсюдженим серед Католицької Церкви у світі.

5. Св.Трійці

Свята Трійця вшановуєтся у 38 парафіях.

6. Святому Йосипу Обручнику

Св. Йосипа Обручника, опікуна Ісуса Христа, покровителя батьків вшановано у 35 парафіях.

7. Ангелам

Культ вшанування святих Ангелів загалом поширено у 29 парафіях. З них у 2 почитають Ангелів Охоронців і у 27 св. Архангела Михаїла.

8. Господу Богу

28 парафій Присвячено Господу Богу з них;
23-Божому Милосердю
3-Богу Отцю Милосердному
І по 1 Божому Тілу і Божому Провидінню

9. Йоану Хрестителю

19 парафій присвячено Йоану Хрестителю з них ;
6-Різдву св. Йоана Хрестителя
1-Мучеництву св. Йоана Хрестителя
12- св. Йоану Хрестителю

10. Св. Духу

14 Парафій присвячено св. Духу і 5 Сошествію Св. Духа.

11.Святій Родині

Святій Родині присвячено 5 парафій.

Невеликий Підсумок:

Покійний Папа Йоан Павло ІІ казав - «єдність у різноманітті», багатонаціональна Вселенська Католицька Церква в Україні зі свою культурою, релігійними практикам та спадщиною, є невід’ємною частиною сучасного життя нашої молодої держави. Виявлення і аналіз її світогляду та духовних практик дають нам в змозі більше її розуміти .

Далі буде....
Загрузка...

6 комментариев

Аларих 26 февраля 2010 17:12
Прочитал.
Неплохо, Антон! Удачи.
Петро Схидняк 6 марта 2010 09:55
Католики были только на галичине, а сейчас пытаются расширить свое влияние на всю Украину (даже резиденцию первили в Киев). Эта вера не наша и не наших православных отцов. И за что любить католиков с их крестовыми походами? Зачем сейчас рядятся в овечьи шкуры, ведь сами то волки? Молиться с католиками запрещено уставом православной церкви. Не зря, что только на православный священник выносит в Иерусалиме на Пасху благодатный огонь -другим Господь Бог его просто не дает.
Антон Бондарев 6 марта 2010 10:10
Украинские католики Были-ЕСТЬ-и БУДУТ;)я же на вашу "Деноминацию"не гоню;)
Gukin 6 марта 2010 16:10

Я католик. И не нужно всяким "схиднякам" обсуждать мою веру.
Андрей 2 июня 2010 15:53
Я не думаю, что "благодатный огонь" является знаком от Бога, Который хочет, чтобы все "были едино". Христиане должны верить не в "благодатный огонь", а в Иисуса Христа, Который не делил людей на плохих и хороших, правильных и неправильных, а показал нам пример и оставил заповедь "да любите друг друга".
Маріна 27 августа 2010 15:29
Повністю згодна з Андрієм !!! Потрібно дотримуватися головних заповідей, і любити всіх людей, а в яку церкву ходити це вибір індивідуальний. Ось мене , наприклад, хрестили в православній церкві, але я була там лише на паску, а коли виросла і задумалась про вічне життя, покаялась і повірила в Ісуса Христа, пішла до католиків, мені там спокійніше,хоча поважаю всі віровчення які сповідують Ісуса Христа, в тому числі і протестантів....
Ваше имя: *
Ваш e-mail: *

Подписаться на комментарии