
Проставки на колеса - це один із тих невеликих елементів автомобіля, які непомітні більшості людей, але без яких його нормальна комфортна експлуатація практично неможлива. Також вони впливають на безпеку водія та пасажирів. В Україні максимальний вибір таких деталей представлений у каталозі https://wefix.com.ua/prostavky/ від магазину WeFix, на основі якого варто розглянути питання їх вибору та експлуатації.
Що таке проставки для вильоту коліс
Це спеціальні металеві або пластикові деталі, які встановлюються між маточкою автомобіля та колісним диском. Їхнє основне призначення - змінити виліт колеса, розширити колію або забезпечити сумісність між дисками і маточицями з різним діаметром центрального отвору або розбовтуванням. У їхній основний функціонал входить:
● Розширення колії автомобіля за рахунок чого покращується стійкість автомобіля при поворотах.
● Створюється агресивніший зовнішній вигляд (колеса «випирають» назовні).
● Корекція вильоту дисків (ET) – якщо ви поставили диски з невідповідним вильотом, проставки допоможуть компенсувати різницю.
● Сумісність різних дисків і маточок - проставки з перехідною розболтовкою дозволяють встановити, наприклад, диски 5×114.3 на маточину 5×112.
● Установка великих гальмівних супортів - іноді вони впираються в диск, і проставки дозволяють відсунути його назовні.
Перш ніж почати вибір проставок для свого «залізного коня», необхідно з'ясувати – яких типів вони надходять у продаж від виробників.
Типи проставок
Класифікувати ці деталі можна так:
Тонкі (3-10 мм) – це проста шайба між маточиною та диском без кріплення. Іноді без бурта і не потрібне подовження болтів. Призначена для дрібної корекції вильоту, збільшення зазору між диском та супортом.
Середні та товсті (15–30+ мм) – встановлюються на окремі подовжені болти, можуть мати шпильки. Часто із центрувальним буртом. Це необхідно через те, що вони товстіші. Розроблено для виносу коліс назовні, встановлення інших дисків, збільшення колії.
З перехідною розболтовкою - дозволяють ставити диски з іншою кількістю отворів або діаметром (наприклад, 5×112 на 5×114.3). Вибираються при зміні дисків з іншою розболтовкою. Вимагають точної установки.

Комбіновані – мають і ступичний бурт, і перехідну розболтовку. Універсальний варіант для тюнінгу чи нестандартних коліс.
Центруючі кільця – строго кажучи, не є проставками, лише допомагають поєднати ЦО маточини та диска. Особливо актуальним є їх використання на литих дисках.
На основі цих базових даних можна розпочати вибір проставок для конкретного автомобіля.
Нюанси вибору колісних проставок
Керуватися при виборі колісних проставок необхідно критеріями ефективності застосування та безпеки:
1. Сумісність із автомобілем
Крім чіткості робіт, не забуваємо про безпеку: на дешевих чи погано встановлених проставках зростає ризик вібрацій, руйнування кріплення та зниження ресурсу підвіски. Тому тут насамперед важливо знати такі параметри:
● Розболтування маточини та дисків: кількість отворів та діаметр кола (наприклад, 5×114.3 або 4×100).
● Центральний отвір (ЦО): діаметр посадкового отвору на маточині та диску (наприклад, 66.1 мм).
Якщо ЦО не збігається - знадобляться центруючі кільця або проставки з потрібним діаметром.
2. Товщина проставки
Цей критерій залежить від завдання та умов експлуатації. Наприклад, 3-10 мм: тонкі коригувальні проставки часто не вимагають довгих болтів. Зате 15-25 мм і більше, навпаки - можуть вимагати подовжених болтів або вбудованих шпильок.
Важливо пам'ятати: занадто товсті проставки можуть вплинути на геометрію підвіски та збільшити навантаження на підшипники, сприяючи їхньому зносу та навіть деструкції.

3. Тип кріплення
Бувають наскрізні (без болтів) – диск та проставка кріпляться загальними болтами. Підходять для тонких моделей. А також власні болти або шпильки – у цьому випадку проставка прикручується до маточини, а диск – до проставки. Більш надійний варіант для товстих простовок.
4. Матеріал та якість
Алюмінієві ковані проставки безпечніші за дешеві сталеві. Відповідно краще вибирати алюмінієві ковані або фрезеровані проставки (легкі, міцні, стійкі до корозії).
При цьому слід уникати дешевих китайських сталевих проставок - вони часто погано оброблені, незбалансовані і швидко іржавіють.
5. Наявність ступичного виступу (центрування по маточині)
Це конструктивно важливе. Проставки зі ступичним буртом (виступом) центрують диск по маточці - це критично для безпеки та відсутності вібрацій.
Характерні помилки при виборі встановлення колісних проставок
Перш ніж купувати і встановлювати проставки в свій автомобіль, проконсультуйтеся з професійним механіком якщо не впевнені в параметрах. Недосвідчені автовласники нерідко припускаються помилок, які призводять до серйозних технічних проблем. А також до фінансових втрат:
● Встановлення проставок без центрування по маточині - це викликає биття і розбиває маточину.
● Використання коротких болтів – ризик відкручування колеса.
● Ігнорування балансу коліс після встановлення проставок.
● Установка дешевих сталевих простаків без маркування, перевірки якості та геометрії.
Після встановлення навіть при успішній експлуатації вашої машини не забувайте перевіряти момент затяжки через 100-200 км пробігу автомобіля.
0 коментарів