Дуалісти мимоволі: філософія свідомості Т.Нагеля, Ж.Левіне, К.Мак-Гіна, Г.Строусона

Свідомість як суб’єктивність: таємниця Я

До попереднього розділу: Морально-практичний аспект: проблема відповідальності

Сцієнтистсько-матеріалістичні упередження чинять потужний тиск на філософів, які відчувають незадовільність матеріалізму але прагнуть зберігати наукову респектабельність і дистанціюватися від будь-чого, що асоціюється з релігією. Ряд цікавих філософів, починаючи з 1970-х років висловлювали важливі міркування й аргументи, спрямовані проти матеріалізму, а проте деякі з них продовжують називати себе матеріалістами, висловлюючи надію, що матеріалізм усе ж таки може бути істинним, або навіть віру в те, що він мусить бути істинним, хоча годі уявити, як це можливо; хтось шукає серединного шляху між матеріалізмом та дуалізмом; хтось називає себе матеріалістом, підмінюючи смисл поняття “матеріалізм”... Найбільш цікавим, у цьому плані, є так званий “містеріанізм” (Т.Нагель, К.Мак-Гін, Ж.Левіне) – вчення про те, що свідомість мусить бути властивістю мозку, хоча годі уявити, як це можливо; це або зовсім неможливо, або потребує якогось революційного концептуального перевороту, який докорінно змінить наше розуміння як свідомості, так і фізичної реальності.

Підтримувати таку віру дозволяє використання поняття 'фізичний' в дискусіях про свідомість без ясного визначення його змісту. Це дає змогу стверджувати, що свідомість може бути (або навіть має бути) чимось фізичним, всупереч будь-яким аргументам проти цього твердження. Аргументи, здавалося б, ясно свідчать проти фізикалізму (матеріалізму); проте містеріанці намагаються витлумачити цю ситуацію епістемологічно – як неадекватність завданню розуміння свідомості усіх сучасних редукціоністських підходів або навіть людських пізнавальних здатностей в цілому, і уникнути онтологічного (метафізичного) висновку – про хибність матеріалізму.

Далі я розгляну деякі з найбільш цікавих і популярних теорій таких “дуалістів мимоволі”.

До наступного розділу: Томас Нагель та дуалізм: суб’єктивне як об’єктивне

Загрузка...

0 комментариев

Ваше имя: *
Ваш e-mail: *

Подписаться на комментарии