Християнська демократія. Історія та сучасністьДо попереднього розділу: Основи та базові принципи Демократія і правова держава ніколи не були непорушними досягненнями – для збереження цих категорій, а також для розвитку та процвітання суспільства, необхідне залучення та активна участь населення у виробленні державних рішень. З цієї причини, держава повинна заслуговувати на довіру, а її політика мусить стати прозорою і зрозумілою громадянам. Подальша демократизація процесу прийняття рішень в Європейському Союзі є суттєвим досягненням. Загалом у міжнародному контексті солідарність є необхідною по відношенню до тих країн, де демократія та принцип верховенства права все ще перебувають на стадії становлення. Демократична світова революція кінця вісімдесятих – початку дев’яностих повинна відіграти свою першочергову роль у зміцненні демократичного та справедливого міжнародного порядку.
Громадяни в забезпечених демократичних державах мають тенденцію до соціальної байдужості, часто сприймаючи як даність те, що здобуто важкою працею. Зрозуміло, що для життєздатної демократії не достатньо, щоб населення було освіченим, національні меншини мали права і свободи, форма правління була відкритою, а засоби зв’язку – сучасними. Якщо громадяни відмовляються від залучення до суспільних процесів, демократія втрачає свої корені. У цьому разі процес прийняття рішень перебуває цілковито в руках малочисельної елітної групи.
Суспільство має складну організацію, тому наслідки деяких рішень іноді важко передбачити. Іноді здається, що політичні рішення стосуються лише певних фрагментів проблем, що може викликати ефект “розчарування політикою”, знівелювавши таким чином роль, яку відіграють громадяни безпосередньо. Наслідком такої ситуації може бути те, що люди звертатимуться до політики лише у випадках, коли безпосередньо зачіпаються їхні особисті інтереси.
Крім того, політика може сама сприяти виробленню такого ставлення. Часто здається, ніби би вона має особливі повноваження займатися всіма соціальними питаннями, тим самим звільняючи громадян і їхні організації від соціальних обов’язків і спричинюючи атмосферу безвідповідальності.
Недостатнє зацікавлення політичною діяльністю може також випливати з недовіри. Наприклад, якщо уряд або політичні партії неодноразово роблять заманливі обіцянки, які вони заздалегідь не спроможні виконати, вони сприяють посиленню недовіри.
Організація прийняття політичних рішень та їх виконання так само впливає на розвиток політичного руху. Нечітке розмежування функцій між Парламентом та урядом, політичною діяльністю та державною службою або різними рівнями державного управління надає політиці розмитості. Народні обранці повинні бути відповідальними перед виборцями, а Парламент і уряд – поважати відповідальність один одного.
Демократія та принцип верховенства права дедалі більше набуває рис явища міжнародного характеру. Проблеми в галузях типу навколишнього середовища, миру, боротьби з бідністю або етичні питання біотехнології – все частіше виявляються в європейському та всесвітньому вимірі. Сучасні засоби зв’язку підтримують поінформованість громадян, які, однак, мають обмежені можливості впливати на політичні події. У межах Європейського Союзу демократичне наповнення процесу прийняття рішення є ще недостатнім, в Організації Об’єднаних Націй демократія все ще перебуває на стадії розвитку.
Внесок до зміцнення міжнародної демократії і верховенства права також передбачає солідарність з молодими демократичними державами. Солідарність може відігравати виключну роль у процесі створення клімату, сприятливого для процвітання демократії, що вимагає не лише економічного і технологічного, але й політичного і культурного співробітництва.
До наступного розділу: Демократія і верховенство права
0 коментарів